Fikri mülkiyet hukuku temel olarak iki ana kola ayrılmaktadır. Bu kollar telif ve sınai haklardır. Bu ayrımın sonucu olarak bu iki hak için ayrı ayrı kanuni düzenlemeler yapılmıştır. Telif hakları 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nda düzenlenirken sınai haklar 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu’nda düzenlenmektedir. Her bir kolun kendi içinde özel ayrıntıları ve üslubu bulunmaktadır. Keza 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun mecliste kabulü 1951 yılının sonuna dayanmaktayken 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu’nun mecliste kabulü daha yakın bir tarih olan 2016 yılının sonlarına dayanmaktadır.

-Sınai Haklar

Sınai haklar kendi içinde marka, tasarım, faydalı model, patent, coğrafi işaret, geleneksel ürün adı ve entegre devre topografyası olarak ayrılmaktadır.

Marka Hukuku Kapsamında Hizmetlerimiz

Marka, bir teşebbüsün mallarının ve/veya hizmetlerinin ayırt edilmesine yarayan sınai bir haktır. Büromuz müvekkillerinin tescil ettirmek istediği markalarının Türk Patent ve Marka Kurumu nezdinde araştırmasını yaparak tescil edilebilirliğini denetleyerek tescil edilebilir bulduğu markaların tescil başvurusunu gerçekleştirmektedir. Başvuruya itiraz geldiği taktirde itiraza karşı görüşü Türk Patent ve Marka Kurumu’na iletmektedir. Tescil sonrası Türk Patent ve Marka Kurumu’nun resmi marka bülteninde marka tescil başvurularını izleyerek müvekkillerinin tescilli markasını ihlal edici nitelikte markalar tespit ettiğinde müvekkillerine bildirmektedir. Müvekkil tarafından talep edildiği taktirde itirazlar gerçekleştirilmektedir.

Büromuz, müvekkillerinin markasına gelen herhangi bir saldırıda, haksız kullanımda gerekli hukuki yollara başvurarak muhtemel haksız fiillerin önlenmesini, mevcut haksız fiillerin durdurulmasını, gazetede mahkeme ilamının yayımlanmasını, maddi ve manevi tazminat zararlarının karşılanmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda dava öncesi ihtiyati tedbir olarak haksız fiil yaratan markalı ürünlere gümrük, serbest bölge gibi alanlar dahil tedbiren dava sonuna kadar el koyulması mahkemeye yatırılacak teminat veya teminat mektubu karşılığında mümkündür.

Büromuz aynı zamanda müvekkillerinin marka lisanslaması/kiraya vermesi ve markasının satışı yapılmasında gerekli sözleşmeleri hazırlayarak süreci takip etmektedir.

Tasarım Hukuku Kapsamında Hizmetlerimiz

Tasarım, ürünün tümü veya bir parçasının ya da üzerindeki süslemenin çizgi, şekil, biçim, renk, malzeme veya yüzey dokusu gibi özelliklerinden kaynaklanan görünümüdür. Büromuz müvekkillerinin tescil ettirmek istediği tasarımlarının Türk Patent ve Marka Kurumu nezdinde araştırmasını yaparak tescil edilebilirliğini denetleyerek tescil edilebilir bulduğu tasarımların tescil başvurusunu gerçekleştirmektedir. Başvuruya itiraz geldiği taktirde itiraza karşı görüşü Türk Patent ve Marka Kurumu’na iletmektedir.

Büromuz, müvekkillerinin tasarımına gelen herhangi bir saldırıda, haksız kullanımda gerekli hukuki yollara başvurarak muhtemel haksız fiillerin önlenmesini, mevcut haksız fiillerin durdurulmasını, gazetede mahkeme ilamının yayımlanmasını, maddi ve manevi tazminat zararlarının karşılanmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda dava öncesi ihtiyati tedbir olarak haksız fiil yaratan tasarımlara gümrük, serbest bölge gibi alanlar dahil tedbiren dava sonuna kadar el koyulması mahkemeye yatırılacak teminat veya teminat mektubu karşılığında mümkündür.

Büromuz aynı zamanda müvekkillerinin tasarımını lisanslaması/kiraya vermesi ve tasarımının satışını/devrini yapmasında gerekli sözleşmeleri hazırlayarak süreci takip etmektedir.

Patent ve Faydalı Model Hukuku Kapsamında Hizmetlerimiz

Patent, teknolojinin her alanındaki buluşlara verilir ancak bu buluşların yeni olması, buluş basamağı içermesi ve sanayiye uygulanabilir olması şartlarını aranır. Faydalı model ise patent benzeri bir haktır ancak faydalı model belgesi almak patente göre daha kolaydır çünkü faydalı model tescilinde buluş basamağını aşması şartı aranmaz. Buna karşın patent 20 yıl koruma süresi ile korunurken faydalı model 10 yıl koruma süresi ile korunur. Faydalı modelin ortaya çıkış sebebi küçük ve orta ölçekli girişimcilerin buluşlarının buluş basamağını aşmamasına karşın korumak ve Ar-Ge’ye teşvik etmektir.

Büromuz müvekkillerinin tescil ettirmek istediği buluşların Türk Patent ve Marka Kurumu nezdinde araştırmasını yaparak tescil edilebilirliğini denetleyerek tescil edilebilir bulduğu buluşun tescil başvurusunu gerçekleştirmektedir. Başvuruya itiraz geldiği taktirde itiraza karşı görüşü Türk Patent ve Marka Kurumu’na iletmektedir.

Büromuz, müvekkillerinin buluşlarına gelen herhangi bir saldırıda, haksız kullanımda gerekli hukuki yollara başvurarak muhtemel haksız fiillerin önlenmesini, mevcut haksız fiillerin durdurulmasını, gazetede mahkeme ilamının yayımlanmasını, maddi ve manevi tazminat zararlarının karşılanmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda dava öncesi ihtiyati tedbir olarak haksız fiil yaratan ürünlere gümrük, serbest bölge gibi alanlar dahil tedbiren dava sonuna kadar el koyulması mahkemeye yatırılacak teminat veya teminat mektubu karşılığında mümkündür.

Patent isteme hakkı, buluşu yapana veya onun haleflerine ait olup bu hakkın başkalarına devri mümkündür. Bazı zamanlar bu hak devredilmeden başka kişilerce patent başvurusunda bulunulabiliyor. Bu tarz başvuruları engellemede büromuz danışanlarına/müvekkillerine yardımcı olmaktadır.

Büromuz aynı zamanda müvekkillerinin buluşlarını lisanslaması/kiraya vermesi ve buluş hakkının satışını/devrini yapmasında gerekli sözleşmeleri hazırlayarak süreci takip etmektedir.

-Telif Hakları

Telif hakları tescilsiz kazanılan haklardır. Telif hakkının koruma süresi eser sahibinin ömrü ve vefatından itibaren yetmiş yıla kadar devam eder. Aynı zamanda telif haklarının ihlali neticesinde hapis cezasına uzanan yaptırımlar yer almaktadır. Bu itibarla telif hakkı bayağı geniş bir haktır. Hangi eserler üzerinde telif hakkı oluşacağı kanunda sınırlı sayıda sayılmıştır. Bu eserler, ilim ve edebiyat, musiki, güzel sanat ve sinema eserleri olmak üzere toplam dört adet eserdir. Ancak yasada sayılan eser türleri kendi içinde geniş kapsamlı değerlendirilmiştir. Örneğin ilim ve edebiyat eserleri başlığı altına mimari projeler, bilgisayar programları, veritabanları gibi eserler girebilmektedir.

Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku Kapsamında Hizmetlerimiz

5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 81. maddesi uyarınca sinema ve musiki eserlerinin çoğaltılmış nüshaları ile süreli olmayan yayınlara bandrol yapıştırılması zorunlu olup bu konuda T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan bandrol alımının gerçekleştirilmesi ve aynı kanunun 13. maddesi uyarınca zorunlu tescile tabi olan sinema eserlerinin, musiki eserlerin ve bilgisayar oyunlarının bakanlık nezdinde tescilini sağlamakta müvekkillerimize destek vermekteyiz. Her ne kadar telif hakkının kazanılması tescile tabi değilse de bu zorunluluklar yasadan doğan ayrıksı zorunluluklardır.

Zorunlu tescile tabi olmayan eserler için de ileride çıkacak bir uyuşmazlıkta gerçek hak sahipliğini ispatlamak amacıyla müvekkillerimizin eserlerini T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı çatısı altında bulunan Telif Hakları Genel Müdürlüğü’nde tescil ettirmekteyiz.

Eser sahibinin rızası dışında eseri; işleyen, çoğaltan, yayan, temsil eden, umuma ileten, çoğaltılmış nüshaları satışa arz eden, satan, kiralamak veya ödünç vermek suretiyle ya da sair şekilde yayan, ticari amaçla satın alan, ithal veya ihraç eden, kişisel kullanım amacı dışında elinde bulunduran ya da depolayan kişiler hakkında müvekkillerimizin hakkını korumak için ceza soruşturması başlatılmasını sağlamakta ve devamında ceza yargılamasını takip etmekteyiz.

Ceza davasının yanı sıra eser sahibinin uğramış olduğu maddi ve manevi zararın giderilmesi için arabuluculuk müessesine, burada anlaşma sağlanamaması durumunda yargı mercilerine başvurmaktayız. Türk Hukuku’nda tazminatın miktarı zararı geçemez ilkesi yer almasına karşın 5846 sayılı yasada eserin rayiç bedelinin üç kat fazlası tazminat olarak istenebilmektedir.

Büromuz, müvekkillerinin eserlerindeki mali haklarını devretmesinde ve lisans vermesinde gerekli sözleşmeleri hazırlayarak süreci takip etmektedir.